Nie można już chodzić do klasy o profilu ogólnym. Od czasu, gdy przepustką na studia stały się wyniki z różnych egzaminów maturalnych, bardzo wzrosła waga wyboru profilu kształcenia w liceum. Profil ten powinien w pełni odpowiadać egzaminom, których szkoła wyższa wymaga w procedurze rekrutacyjnej. Zestawy wymaganych egzaminów są bardzo różne w zależności od uczelni i kierunku studiów. Różnią się one ilością wymaganych egzaminów i poziomem ich trudności (poziom podstawowy lub rozszerzony). Zdarza się, że na ten sam kierunek, zależnie od uczelni, wymagane są wyniki z różnych
przedmiotów egzaminacyjnych.
Przed liceum współczesnym staje trudne zadanie zindywidualizowania profilów kształcenia. Szkoła powinna też dać możliwość zmiany profilu w czasie nauki w zależności od zmiany planów dotyczących wyboru kierunku studiów.
Nasze Liceum daje unikalne możliwości.
Wszystkie przedmioty szkolne zostaÅ‚y podzielone na dwie grupy: poziom podstawowy – obowiÄ…zkowy dla wszystkich (nauka na tych zajÄ™ciach – poza obowiÄ…zkowymi przedmiotami maturalnymi i jÄ™zykami obcymi – koÅ„czy siÄ™ po klasie pierwszej) oraz poziom zaawansowany (nauka na tych zajÄ™ciach trwa przez wszystkie lata nauki).
W praktyce oznacza to, że każdy uczeÅ„ uczÄ™szcza na wszystkie zajÄ™cia obowiÄ…zkowe poziomu podstawowego ze swojÄ… klasÄ…, a w osobnych grupach na wybrane przez siebie przedmioty na poziomie zaawansowanym. Oznacza to też, że ilość lekcji może być różna dla różnych uczniów tej samej klasy – zależy od iloÅ›ci przedmiotów wybranych na poziomie zaawansowanym.
Wybór przedmiotów na poziomie rozszerzonym powinien być zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi wyższej uczelni. SzkoÅ‚a stawia jedynie warunek, by tych przedmiotów nie byÅ‚o mniej niż dwa. Górnej granicy nie ma. Bywa, że uczeÅ„ wybiera pewien „nadmiar” zajęć na poziomie zaawansowanym dla zwiÄ™kszenia sobie katalogu studiów, które bierze pod uwagÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci. CzÄ™ste też jest uczestnictwo w zajÄ™ciach na poziomie zaawansowanym z jÄ™zyków obcych, mimo że szkoÅ‚y wyższe nie wymagajÄ… z nich egzaminów maturalnych.
Wybór przedmiotów na poziomie zaawansowanym można modyfikować po każdym trymestrze, ale z każdym nastÄ™pnym trymestrem, ze wzglÄ™du na wymagania regulaminowe jest to coraz trudniejsze. Bywa, choć jest to bardzo rzadkie, że uczeÅ„ dokonuje zmian jeszcze po klasie drugiej – formalnie jest to możliwe.
Takie zindywidualizowanie profilów ksztaÅ‚cenia, stosowane w Liceum od kilkunastu lat, jest bardzo efektywne - potwierdza to OkrÄ™gowa Komisja Egzaminacyjna i coroczny ranking „Perspektyw”.
|