Uczeń w Gimnazjum, a po zmianie struktury szkolnictwa - w odpowiednich klasach szkoły podstawowej, powinien się nauczyć dokonywania samodzielnych wyborów, bowiem po ukończeniu tej szkoły zadecyduje o swojej dalszej drodze edukacyjnej. Zadaniem szkoły jest zatem pomoc młodemu człowiekowi w odkryciu jego własnych możliwości rozwojowych oraz stworzenie odpowiednich warunków, które rozwój ułatwią. Aby dziecko umiało zadecydować o sobie, musi przede wszystkim uwierzyć we własne siły. Szkoła powinna wzmacniać w nim poczucie własnej wartości i stworzyć warunki, w których dziecko czułoby się bezpiecznie. Niezbędne jest wytworzenie odpowiedniej rodzinnej atmosfery. Dlatego w naszej Szkole jeszcze przed rozpoczęciem nauki w klasie pierwszej, pod koniec sierpnia, organizowany jest tygodniowy obóz adaptacyjny. Pod opieką przyszłych wychowawców uczniowie wzajemnie się poznają i dzielą na zespoły klasowe. Pasowanie na ucznia następuje w czasie kończącego obóz pikniku , w którym uczestniczą wszyscy rodzice nowoprzyjętych uczniów i wszyscy nauczyciele.
Wspólne uroczystości szkolne, jak rozpoczęcie i zakończenie roku nauki , szkolna Wigilia Bożego Narodzenia, zabawy czy rajdy piesze z udziałem rodziców pomagają w ukształtowaniu poczucia wspólnoty.
W niewielkiej społeczności szkolnej relacje międzyludzkie stają się szczególnie intensywne i różnorodne. W liczących do 18 uczniów klasach łatwiej uniknąć poczucia wyobcowania i anonimowości.
Życie we wspólnocie niesie także określone ciężary. Wszyscy uczniowie z zasady zaangażowani są w czynności porządkowe i codzienne sprzątanie pomieszczeń szkolnych, a stosunek ucznia do przydzielonych mu obowiązków traktowany jest jako ważny wskaźnik jego społecznej postawy i brany pod uwagę przy ustalaniu oceny zachowania.
Szkoła dysponuje własnym, oryginalnym systemem oceniania. Nieuchronnej dozie subiektywizmu w ocenianiu udało się narzucić nieprzekraczalne granice. Wszyscy nauczyciele stosują ujednolicone formy sprawdzania wiadomości i umiejętności, w jednakowy sposób przekładają oceny cząstkowe na ocenę trymestralną, a trymestralne na ocenę roczną. Rodzice uzyskują w dowolnym czasie pełne informacje o ocenach swoich dzieci dzięki prowadzeniu przez nauczycieli dzienników lekcyjnych w formie elektronicznej. Na wyeliminowaniu arbitralności i doraźności ze stylu pracy nauczycieli zyskało poczucie bezpieczeństwa uczniów. Praca ucznia, zarówno tego bardziej, jak i mniej zdolnego, jego wysiłek, starania o jak najlepsze wyniki w nauce, są przez szkołę dostrzegane i doceniane. Tylko najlepsi otrzymują wprawdzie stypendia pieniężne, ale na nagrody rzeczowe liczyć mogą także ci, którzy osiągnęli znaczne indywidualne postępy dzięki swojemu uporowi, systematyczności i pracy.
|