Z końcem ubiegłego roku szkolnego i na początku wakacji Kurator Wielkopolski przeprowadził w Szkole wszechstronną kontrolę w oparciu o nowe przepisy dotyczące nadzoru pedagogicznego. Czworo kontrolerów – ewaluatorów przeprowadziło dziesiątki rozmów, zebrań, wywiadów i ankiet. Braliśmy w tym udział wszyscy: nauczyciele, uczniowie, rodzice, pracownicy pomocniczy oraz przedstawiciele wielu współpracujących z nami instytucji.
Wszystkim Państwu bardzo dziękuję za poświęcony czas i chęć współpracy z urzędnikami kuratoryjnymi.
Zgodnie z prawem oceniono nasze:
1) efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;
2) procesy zachodzące w szkole;
3) funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów;
4) zarządzanie szkołą.
Każdej szkole przydzielane są oceny:
1) poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę;
2) poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę;
3) poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę;
4) poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę;
5) poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę.Efektem pracy grupy ewaluatorów jest raport (52 strony), który można przeczytać TUTAJ.
W tym miejscu zamieszczam fragment: wnioski końcowe i oceny:
Wnioski z ewaluacji:
1. Szkoła kładzie nacisk na jakość uczenia się, o czym świadczą wyniki uczniów, z których w pełni
zadowoleni są rodzice.
2. Wypracowana i realizowana w szkole koncepcja pracy określa ramy funkcjonowania szkoły, zapewnia
dobry klimat oraz sukces edukacyjny uczniów.
3. W szkole monitoruje się postęp rozwoju ucznia, w tym również rozwój emocjonalny.
4. Wprowadzane zmiany w procesach edukacyjnych są wynikiem właściwych relacji interpersonalnych
i zespołowego działania nauczycieli, co sprzyja efektywności kształcenia i wychowania.
5. Współpraca nauczycieli w doskonaleniu procesów edukacyjnych zapewnia realizację podstawy
programowej, wspomaga ucznia w procesie uczenia się oraz kładzie nacisk na wychowanie świadomego
i kreatywnego człowieka.
6. Nauczyciele podejmują nowatorskie działania zwiększające szanse na sukces edukacyjny uczniów.
7. Nauczyciele w pracy z uczniami korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych, co podnosi
atrakcyjność zajęć oraz zachęca do większej aktywności i zaangażowania młodzieży.
8. Uczniowie osiągają sukcesy edukacyjne za przyczyną spójnie skonstruowanego systemu zajęć
obowiązkowych na poziomach zaawansowanych.
9. Młodzież licealna ma szansę na poszerzanie swoich pasji i zainteresowań poznawczych biorąc udział
w warsztatach interdyscyplinarnych.
10. Szkoła gwarantuje uczniom szerokie uczestnictwo kulturze oraz rozwija ich zainteresowanie sztuką.
11. Szkoła przygotowuje uczniów do publicznych wystąpień i udziału w życiu społecznym
12. System wychowawczy szkoły oparty jest na istotnych wartościach humanistycznych, a skutkiem
świadomych oddziaływań nauczycieli młodzież prezentuje pożądane postawy kulturowe i społeczne.
13. Szkoła współpracuje z wieloma organizacjami i instytucjami działającym w lokalnym środowisku,
kładąc nacisk na kształtowanie u młodzieży postawy aktywności i poczucia odpowiedzialności.
14. Szkoła utrzymuje kontakt i współpracuje ze swoimi absolwentami, których osiągnięcia stają się
przykładem dla uczniów i motywują ich w procesie dydaktycznym.
15. Uczniowie szkoły mają wysoką samoocenę i są dobrze przygotowani do kontynuowania kształcenia
na wybranym kierunku studiów.
16. Uczniowie, dzięki bogatej ofercie edukacyjnej, uzyskują szeroką perspektywę poznawczą.
Wymaganie Poziom spełniania wymagania Obszar: Efekt Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe A Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności A Uczniowie są aktywni A Respektowane są normy społeczne A Obszar: Procesy Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy A Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej A Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany A Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli A Kształtuje się postawy uczniów A Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych A Obszar: Środowisko Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju A Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów A Promowana jest wartość edukacji A Rodzice są partnerami szkoły A Obszar: Zarządzanie Funkcjonuje współpraca w zespołach A Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny B Szkoła lub placówka ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie B