"...znacznie mniej zdecydowało się na maturę na tzw. poziomie rozszerzonym (patrz tabelka - dodaliśmy dane o tgorocznych naszych maturzystach ).
Dotyczy to nie tylko przedmiotów do wyboru (np. matematyki: spadek z 78 do 53 proc. wśród zdających ten przedmiot), ale też obowiązkowego polskiego. Rok temu rozszerzony polski zdawało 27 proc., teraz ledwie 11 proc. A maturzysta, który ograniczy się do poziomu podstawowego, nie musi znać "Mistrza i Małgorzaty" ani nawet wszystkich "Trenów" Kochanowskiego. Nie musi wiedzieć, co to jest metafora - wystarczy, że wykaże się tzw. rozumieniem tekstu.
Czyżby uczniowie stracili ambicje?
Nie, to min. Roman Giertych zmienił we wrześniu zasady matury. Wcześniej wszyscy musieli zdawać egzamin podstawowy, a chętni - dodatkowo - rozszerzony.
Teraz muszą wybrać: albo podstawowy, albo rozszerzony. Dzięki temu matura ma być tańsza, a wyniki wcześniej znane.
Ale Giertych zmienił zasady tak późno, że uczelnie nie mogły już dostosować do nich zasad rekrutacji i niektóre nadal wymagają matury na obu poziomach.
Minister zaproponował więc przelicznik: tym, którzy zdali egzamin trudniejszy, na świadectwie szkoła dopisze - według tabelki - wynik z podstawowego, chociaż go nie zdawali.
Rzecz w tym, że ten przelicznik jest niesprawiedliwy - zaniża oceny z poziomu rozszerzonego! Wybór trudniejszej matury to dla ambitnego ucznia ryzyko porażki w rywalizacji z maturzystą, który dobrze wypadł na łatwiejszym poziomie podstawowym. A wynik matury decyduje dziś o wstępie na studia.
- Maturzyści są racjonalni. Zaryzykują poziom rozszerzony, tylko jeśli uczelnia tego wymaga - uważa Dominik Batorski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, który badał skutki wprowadzenia przelicznika."
2006 | 2007 | I LO | |
---|---|---|---|
polski | 27% | 11% | 15% |
angielski | 37% | 17% | 65% |
niemiecki | 28% | 10% | 100% |
rosyjski | 18% | 6% | nikt nie wybrał |
geografia | 45% | 26% | 100% |
biologia | 59% | 45% | 89% |
matematyka | 78% | 53% | 100% |
historia | 80% | 61% | 75% |
wos | 65% | 47% | 100% |
Procent maturzystów zdających wymienione przedmioty na poziomie rozszerzonym. Procent liczono wśród wszystkich zdających dany przedmiot w 2006 r. i deklarujących zdawanie w 2007 r.