[ Strona Główna22-11-2024 23:40:29 ]
{ Nawigacja }
Regulaminy 2015/2016
Harmonogram 2015/2016
Komisja Konkursowa
Zadania - archiwum
Wyniki Konkursów
Kontakt
Strona Główna
_ _
{ Formularze }
Zgłoszenie ucznia do I etapu
Zgłoszenie ucznia do II etapu
Potwierdzenie udziału w II etapie (dla ucznia)
Potwierdzenie udziału w II etapie (dla szkoły)
Oświadczenie
Identyfikatory
_ _
{ Zobacz! }


Gimnazjum nr 1 w Swarzędzu
I Liceum Ogólnokształcące w Swarzędzu
_ _
{ Wsparcie }
Na realizację
XXIII Konkursu
"Złota Żaba"
i XVI Konkursu
"Złota Żabka"
2015/2016
dotacji i wsparcia udzielajÄ…:
















Miasto Luboń



Miasto i Gmina Szamotuły









Miasto i Gmina Nekla



Powiat Szamotulski





Miasto i Gmina Åšroda Wielkopolska

Na realizację
XXII Konkursu
"Złota Żaba"
i XV Konkursu
"Złota Żabka"
2014/2015
dotacji i wsparcia udzieliÅ‚y:













Miasto Luboń






Miasto i Gmina Szamotuły







_ _
{ Galeria }
Inne galerie...
_ _
{ ...::: Złota Żaba - język polski - etap II - 2002/03 :::... }
|
  1. Przeczytaj fragmenty dialogów, w których wzięło udział dziesięciu rozmówców. Napisz na kartce, kim są rozmówcy osoby A.
    A. -Do czego był ci potrzebny ten kłębek?
    B. -Aby nie zgubić się w pewnym pałacu, w którym musiałem zabić potwora.
    A. -Dlaczego twój pan jest taki poobijany?
    G. -Bo walczył z olbrzymem, to jest właściwie ... z wiatrakiem.
    A. - Cóż to za płaszcz masz na sobie ?
    C. -To skóra lwa, sam go upolowałem.
    A. - Dlaczego rozstałaś się z mężem nazajutrz po waszym potajemnym ślubie?
    H. - Bo został wygnany z miasta za zabicie w pojedynku mojego kuzyna.
    A. - Dlaczego jesteś taka smutna?
    D. - Szukam mojej córki, zaginęła już miesiąc temu.
    A.- Dlaczego tak bardzo chcesz wrócić do domu?
    I. - Bo czeka tam na mnie pewien wyjątkowy kwiat.
    A. - Czy dobrze strzelasz z łuku ?
    E. - Tak, trafiam ludzi zawsze prosto w serce.
    A.- Czy lubisz Boże Narodzenie?
    J. - Nie znoszę! Święta dobre są dla próżniaków.
    A. - Ile panien jest w twoim orszaku?
    F. - Dziewięć. To muzy, moje towarzyszki.
    A - Co wolisz do chleba: miód czy konfitury ?
    K. - Miód i konfitury! Mogą być bez chleba ...
  2. Przepisz zdania, poprawiając błędy językowe:
    1. Na premierę przybyła duża plejada gwiazd amerykańskiego kina.
    2. Chłopiec usiadł, spojrzał na zupę, ściągnął kurtkę i zaczął ją szybko zjadać.
    3. Po kilku godzinach iścia dotarłem na szczyt góry.
    4. W "Księdze Genezis" zapisano, że człowiek został stworzony przez Boga na swoje podobieństwo.
    5. Pełen komplet dokumentacji leży na twoim biurku, wystarczy się rozejrzeć.
    6. Mając cztery lata, umarła mu matka.
  3. W ciągu liter, według tej samej zasady, zostały ukryte nazwiska trzech polskich twórców, znajdź je, podaj dziedziny, z którymi są związane; trzy pierwsze litery to początkowe litery poszukiwanych nazwisk. Rozwiązanie zadania przepisz na kartkę.
    (zad. 3)
  4. Z tekstu satyry Ignacego Krasickiego Przestroga młodemu usunięto wszystkie znaki interpunkcyjne i odstępy między wyrazami, dodatkowo, zamiast niektórych liter, wprowadzono znaki, które nie powinny się w nim znaleźć :
    1. przepisz tekst, przywracając jego pierwotną formę językową i układ wersów:
      WYCH@DZ@SZNAŚ@IATJANIEP@ZYZACZĘCI@DROGIŻ
      @DASZ@DANIAM@JEGOIWIERNEJPR@ESTR@GIDAMNA
      JAK?SIĘMOŻ@ZDOBYĆMOJAMO@NOŚĆWKRÓTKI@HJ?
      SŁOWACHZAM@NĘMI@JJANIEOSTROŻNO@ĆWYCH@DZI@
      ZN@ŚWI@TKROKPIER@SZYSTA@IĆNI@JESTSNADNO@
      EWSZ?@CIĘZB@JCYZ@RAJC@FILU@YOPADN@ZEW@Z?DŁ
      @WCYPRZ@BIEGLIKSZT@ŁTN?BIOR?CPOST@ĆBĘD
      @C@UWAĆJA@BYCIĘW@IDŁASWOJEDOSTA@.
      (Ignacy Krasicki, Przestroga młodemu )
    2. naśladując konwencję satyry Krasickiego i zachowując jej porządek wersyfikacyjny, ułóż tekst będący zabawną przestrogą dla współczesnego młodego człowieka.
  5. Na adres internetowy Tomasza przyszły trzy wiadomości. Złośliwy wirus komputerowy je pomieszał. Przeczytaj tekst i przywróć pierwotną wersję nadanych wiadomości. Przepisz je na kartkę.
    Panie Tomku, bardzo dziękuję za szybkie przefaksowanie wyników pomiarów. Jeśli lubisz zmiany i ryzyko, ta wiadomość jest adresowana do Ciebie!!! Wpadła Zombi i zgadało się o wakacjach. Projekt jest ciekawy, myślę jednak, że zanim go przedstawimy Radzie Nadzorczej, trzeba będzie nanieść kilka poprawek. Alandy, przełom lipca i sierpnia, czadowa sprawa, rowerki - ale ja nie mam kasy. Jedyna i niepowtarzalna okazja - weź udział w internetowym konkursie poszukiwaczy przygód. Hej Mistrzuniu, naprawiłem skaner, zdjęcia - bajer. Chyba przerzucę się na cyfrówkę. Bardzo proszę o kontakt telefoniczny, umówimy się na spotkanie w dogodnym dla Pana terminie. Wyślij na adres zwrotny formularz zgłoszeniowy i wejdź do gry. Jeszcze nigdy nie przeżyłeś takich emocji!!! Jeśli chcesz gadać o szczegółach, skontaktuj się z Towdim: Od jutra Twoje życie zmieni się nie do poznania!!! Szczegóły na naszej stronie!!! towdi@poczta.onet.pl Mam nadzieję na dalszą współpracę. Bye, bye...
    Falski
  6. Rozwiązanie krzyżówki tworzą związki frazeologiczne, z których każdy zawiera wyraz słowo. Litery z ponumerowanych pól utworzą hasło. Przepisz na kartkę kolejno wszystkie związki frazeologiczne i hasło.
    a) dowcip, żart oparty na wieloznaczności lub podobieństwie brzmienia wyrazów b) przyrzec coś komuś, żarliwie obiecać
    c) wypełnić obietnicę d) uszczypliwie wykorzystywać to, co powiedział ktoś przed chwilą
    e) uprawiać pojedynki słowne f) stanowcza, kategoryczna, ostateczna odpowiedź, decyzja
    g) obiecywać z przekonaniem, że się nie dotrzyma obietnicy h) nie pozwolić komuś na powiedzenie czegokolwiek
    . (zad. 6)
  7. Jesteś redaktorem "Gazety Codziennej". Dostałeś polecenie streszczenia poniższego fragmentu tekstu tak, by liczył 35 słów. Zrób to. Licząc, nie bierz po uwagę spójników, formy zwrotne czasowników traktuj jak jedno słowo. Pamiętaj o poprawności językowej.
        Komunikat reklamujący pierniczki (helikoptery, polisy ubezpieczeniowe) zachęca do kupna towaru: pierniczków (helikopterów, polis). To oczywiste, mniej oczywiste jest to, że ten sam komunikat jest także towarem, który trzeba - jak najlepiej - sprzedać.
        A kupowany jest dwukrotnie. Ci, którzy go zamawiają, producenci, oferenci, kupując najpierw miejsce na swoją reklamę, potem akceptując jej kształt - są pierwszymi kupcami. Drudzy kupcy to publiczność mediów: potencjalni nabywcy, klienci. Ich "kupowanie" jest dwojakie: "kupują" komunikat tak jak inne komunikaty językowe: podoba się im, chętnie go oglądają - i "kupują" tak jak atrakcyjną propozycję: dają się namówić na korzystanie z tego, co ten komunikat poleca. I w końcu kupują towar.
    (Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000, s.3)
  8. Przyporządkuj słowom w tabeli prawidłowe ich definicje, rozwiązanie przepisz na kartkę:
    oportunista             
    konformista             
    altruista             
    1. człowiek stawiający dobro innych ponad własne interesy,
    2. człowiek zajmujący się czymś z upodobania, niezawodowo,
    3. osoba reprezentująca postawę polegającą na ścisłym podporządkowaniu się normom, wzorom zachowania i poglądom danej grupy,
    4. człowiek o przekonaniach zachowawczych, bezkrytyczny zwolennik tradycji, tego, co stare, dawne, przeciwnik postępu i zmian,
    5. osoba przeciwstawiająca się komu lub czemu; członek opozycji,
    6. osoba rezygnująca z zasad, gotowa do przystosowania się do okoliczności w celu łatwo dających się uzyskać korzyści.
  9. Przepisz tekst, wstawiając zamiast nawiasów wyrazy we właściwej formie, decydując o łącznej lub rozdzielnej pisowni wyrazów, pisowni wielką lub małą literą. Liczebniki napisz słowami.

    Niewątpliwym sukcesem ( Zofia Nadzieja) było zajęcie pierwszego miejsca w IX (m)iędzyszkolnym (k)onkursie (p)oprawności (j)ęzykowej. Tym/większe było to osiągnięcie, że zadania były nie/łatwe, a (123 ) uczestników miało nie/spełna (11) godziny na ich wykonanie. Najtrudniejsze okazało się zadanie, dotyczące odmiany nazwisk, ale nie dla Darka (Dąb) i braci (Szober), którzy mają na tym polu własne doświadczenia. To polecenie wykonało za/ledwie (53) uczniów i uczennic. Wyszło na/jaw, że bez/mała połowa z uczestników nie zna zasad polskiej (fleksja). Nie/wątpliwie (p)iętą (a)chillesa wielu z nich było zadanie dotyczące łącznej i rozłącznej pisowni połączeń przysłówkowych np.: nowo/budujący, szybko/schnący i pisowni krain geograficznych np.(p)ustynia (s)ahara. Zosia wykonała je w oka/mgnieniu. Gratulujemy (zwycięzca) i życzymy dalszych sukcesów.

|
_ _
{ Komentarze }
| Brak komentarzy. |
_ _
{ Dodaj komentarz }
| Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. |
_ _
{ Oceny }
|
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
|
_ _
{ Logowanie }
Nazwa Użytkownika

Hasło



_ _
{ Patronat 2015/16 }
Patronat honorowy:

Marszałek Województwa Wielkopolskiego


Patronat:

Instytut Filologii Polskiej UAM

Wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej

Radio Merkury Poznań

_ _
{ Sponsorzy 2015/16 }
Żabka

Drukarnia Swarzędzka

Terravita

Pro Femina

Biofarm

EVER

_ _
{ Obsługa IT }
Sevencomp - Serwis komputerowy poznań, strony internetowe, naprawa komputerów drukarek, outsourcing it
_ _