l. Z czego się śmiejemy? Objaśnij, na czym polega komizm "Żarłocznej Ewy" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i rysunku Andrzeja Mleczki?
TEATRZYK "ZIELONA GĘŚ"
ma zaszczyt przedstawić
"ŻARŁOCZN? EWĘ"
Występują: W?Ż, ADAM i EWA
W?Ż
(podaje Ewie jabłko na tacy):
Ugryź i daj Adamowi.
ADAM
(ryczy):
Daj ugryźć! Daj ugryźć!
EWA
(zjada całe jabłko)
W?Ż
(przerażony):
Co teraz będzie?
ADAM:
Niedobrze. Cała Biblia na nic.
KURTYNA
/K. I. Gałczyński, Teatrzyk "Zielona Gęś" ma zaszczyt przedstawić/
|
A. Mleczko
|
2. Napisz krótką scenkę, której bohaterami będą postacie mitologiczne lub biblijne.
3. Do rysunków Pawła Sadurskiego i Andrzeja Mleczki, zamieszczonych niżej, dopisz krótkie, żartobliwe wywiady:
4. Przepisz teksty i uzupełnij je w zaznaczonych miejscach (...), udowadniając tezy:
Pierwsza teza: Dobrze, że lwy mają grzywy.
Według mnie lwy mają grzywy z wielu powodów. Po pierwsze, ponieważ (...). Po drugie, bo (...). Po trzecie, dlatego że (...). Na zakończenie: (...).
Druga teza: To niedorzeczne, że piłka jest okrągła.
Moim zdaniem to niedorzeczne, że piłka jest okrągła. Po pierwsze ponieważ (...). Po drugie, bo (...), Po trzecie, dlatego że(...).. Na zakończenie (...).
5. Ułóż "Mały słownik komizmu", wykorzystaj jako hasła wszystkie podane pojęcia i napisz do nich objaśnienia:
żart, anegdota, skecz, humor, satyra, parodia, śmieszność, gag, komizm, komik.
6. Napisz krótkie opowiadanie, wykorzystaj w nim te hasła reklamowe:
sama przyjemność; daj się skusić; dzieci to lubią; napięcie rośnie; życie stało się prostsze; zawsze sucho, zawsze pewnie; podaruj sobie odrobinę luksusu; natura ma głos.
7. W sloganach reklamowych wykorzystano związki frazeologiczne, zmieniając ich znaczenie i formę. Podaj ich prawidłowe brzmienie i pierwotne znaczenie.
A. Dzieciństwo, które zawsze uchodzi na sucho. /reklama pieluszek/
B. Kup go na własną rękę. /reklama zegarków/
C. Jeśli masz już dość szamponów, od których włos jeży się na głowie, które dzielą włos na czworo lub tylko zmywają Ci głowę - wypróbuj Pregaine, szampon, od którego włos Ci z głowy nie spadnie.
D. PKP - twoja kolej. /reklama kolei/
E. Czysty zysk. /reklama proszku do prania/
F. Miłość od pierwszego dotyku. /reklama płynu do płukania tkanin/
G. Przekonaj się na własnej skórze. /reklama kremu/
8. Ułóż hasło reklamowe wybranego produktu, wykorzystując dowolny związek frazeologiczny w taki sposób, w jaki zrobili to autorzy sloganów z poprzedniego zadania.
9. Przepisz zdania i popraw tak, by usunąć niezamierzony efekt komiczny:
A. Krowa jest to zwierzę roślinobójcze.
B. Hrabia podziwiał zamek wprawionym okiem.
C. Padły trzy strzały i niedźwiedź.
D. Bieszczady to masywne masywy zalesione lasami.
E. Na obrazie Chełmońskiego widzimy chłopa i woły, stoją bosi, ubrani w siermięgi i przepasani krajkami.
F. Dziecko miało dziury w spodniach, przez które można było zobaczyć, że pochodzi i biednej, chłopskiej rodziny.
G. Zamożni chłopi nigdy nie wychodzili za mąż za biednych, tylko za siebie.
H. Dziewczynka podbiegła do pieska i położyła mu pysk na kolanach.
I. Papieże z ojca na syna żyli w celibacie.
J. Klatka z kanarkiem wisiała koło kredensu, który wesoło podśpiewywał.
|