|
l. Ułóż opowiadanie złożone z 10 zdań, wykorzystaj w nim podane wyrazy, każdy przynajmniej w dwóch znaczeniach: damy, mamy, piła, żyła, stali, bali, metka, legenda, tusz, bal.
2. Losy bohaterów "W pustyni i w puszczy" kończą się szczęśliwie. Po wielu perypetiach dzieci spotykają wreszcie swoich ojców. Rozemocjonowana Nel próbuje wszystkie przygody opowiedzieć ojcu:
"I tatusiu! I nas porwali, i wieźli na wielbłądach - i Gebhr mnie uderzył - i Staś mnie bronił i przyjechaliśmy do Chartumu - i tam ludzie marli z głodu - i Staś pracował, żeby dostać dla mnie daktyli - i byliśmy u Mahdiego - i Staś nie chciał zmienić religii - i Mahdi wysłał nas do Faszody - i potem Staś zabił lwa i wszystkich - i mieszkaliśmy na drzewie, które się nazywa "Kraków" - i King był z nami - i miałam febrę - i Staś mnie wyleczył - i zwyciężył Samburów - i był zawsze dla mnie dobry, tatusiu!" /H. Sienkiewicz W pustyni i w puszczy/
My jednak nieco zmienimy powieść Sienkiewicza. Wyobraź sobie, że w końcowym spotkaniu uczestniczy tylko ojciec Stasia, a pan Rawlison czeka na córkę w Suezie. W miejsce cytowanej wypowiedzi Nel autor przytacza jej list do ojca. Napisz ten list /nie więcej niż 15 zdań/.
3. Przepisz tekst, unikając powtórzeń:
Bawiłem się wczoraj odlotowo. Zaprosiła mnie na imieniny odlotowa koleżanka z mojej odlotowej klasy. Poznałem u niej Monikę, odlotową dziewczynę. Słuchaliśmy odlotowej muzyki, ale nie tańczyliśmy. Jedzenie też było odlotowe - chipsy i hamburgery. Wszyscy mówili, że to był odlotowy wieczór.
4. Przepisz zdania, opuść przecinki lub postaw je tak, by usunąć niezamierzony efekt komiczny:
I. Farmerzy bydło, zdycha burmistrz, zakazał jeść mięso.
II. Kiedy Pawełek bawił się, w piaskownicy mama robiła konfitury.
III. Podczas zadymki w domu, jest bardzo miło.
IV. Przyjechała babcia na wujku, zrobiła duże wrażenie, bo polowała w Afryce na naszego tatę, nawet nie
spojrzała na nas, kiwnęła tylko ręką.
5. Podkreśl poprawną formę zaznaczonych wyrazów.
Wstrząsana niepowstrzymanym / nie powstrzymanym szlochem Zosia wyłączyła telewizor. Kolejny odcinek tele - noweli / telenoweli dostarczył jej wielu wzruszeń. Nie okrzesany / nieokrzesany Paolo znów pałał uczuciem do obdarzonej / obdażonej płomienno - rudymi / płomiennorudymi włosami i nie okiełznanym / nieokiełznanym temperamentem Pameli. Zosia tłumiąc łkanie i nucąc rock and rolla / rockandrolla powędrowała do swojego pokoju. Jej miejsce przed ekranem zajął / zajoł Marek. "Czas na tele - konkurs / telekonkurs! Lubię te ekstra zmagania / ekstrazmagania!" - pomyślał chłopiec, sadowiąc się wygodnie. Pytania o staro - niemieckie / staroniemieckie dialekty i rozróżnianie hitynowych / chitynowych pancerzyków rohatyńców / rochatyńców to ulubione zajęcie chłopca zajadającego popcorn / pop corn przed telewizorem. Nie darmo / niedarmo przeczytał co niemiara / co nie miara popularna - naukowych / popularnonaukowych książek. Co chwilę rozlegały się jego ohy / ochy i ahy / achy. Zwyciężczyni / zwycięzczyni konkursu, Katowiczanka / katowiczanka o urodzie półtatarki / pół -Tatarki, zeszła ze sceny żegnana oklaskami. Marek obiecał sobie, że on będzie następnym tryumfatorem / triumfatorem.
6. Przerysuj tabelkę, podane związki wyrazowe wpisz do odpowiednich rubryk, dzieląc je według pochodzenia: koń trojański, wdowi grosz, oko za oko, męki Tantala, arka przymierza, manna z nieba, syzyfowe prace, puszka Pandory, pięta Achillesa, judaszowe srebrniki, urwać łeb hydrze, kraina mlekiem i miodem plynąca, ciemności egipskie, nić Ariadny, wyrok Salomonowy, stajnia Augiasza, strzała Amora, miecz obosieczny, palec boży, ztote runo.
7. Rozwiąż krzyżówkę, której hasła tworzą związki frazeologiczne zawierające wyraz ręka lub ręce. Odczytaj rozwiązanie, którym jest frazeologizm z wyrazem ręka. Wyjaśnij jego znaczenie:
- Dać komuś swobodę działania, pozwolić na dokonywanie wyboru.
- Zrzekać się odpowiedzialności.
- Uwzględniać czyjeś potrzeby, życzenia.
- Uderzyć kogoś, zadać cios.
- Być leniwym i niezaradnym.
- Proponować kobiecie małżeństwo.
- Ustąpić natychmiast, bez śladu.
- Współdziałać z kimś, wspierać się wzajemnie.
- Brać udział w czymś, czuwać nad czymś.
- Wtrącać się do czegoś, kontrolować coś.
- Wyjść bez szwanku, szczęśliwie z jakiejś opresji.
- Zrezygnować z działania, być biernym.
HASŁO:
ZNACZENIE: ...............................................................................................................................
|
|