Zadanie 1.
Krótko i rzeczowo oceń ostatnio przeczytaną książkę.
Zadanie 2.
W jakich słownikach należy szukać informacji o:
- znaczeniu wyrazu "rewolucja",
- pisowni wyrazu "pszenica",
- synonimach wyrazu "droga".
Zadanie 3.
Wymyśl przenośnie do następujących sytuacji:
- wiosna, cisza, dziewczyna patrzy na swoje odbicie w wodzie ...
- ruch uliczny, pisk hamulców, przerażony starzec stoi na krawędzi chodnika i próbuje przejść na drugą stronę ulicy ...
- chłopiec leży na trawie i obserwuje pogodne niebo ...
Zadanie 4.
Sformułuj co najmniej trzy argumenty do tezy (nie traktuj jej dosłownie): "Nie szata zdobi człowieka".
Zadanie 5.
Jakie utwory literackie należy wykorzystać opracowując temat: "Wina, kara, sprawiedliwość w literaturze". Wymień co najmniej trzy.
Zadanie 6.
Do podanych obyczajów z różnych epok historycznych i środowisk dopisz tytuły utworów, w których poznałeś te obyczaje:
- rozrzutność żony skromnego szlachcica ...
- pojedynek rycerzy jako "sąd boży" ...
- przyśpiewki ludowe i oczepiny ...
- przywołanie w kaplicy cmentarnej duchów zmarłych przodków ...
Zadanie 7.
Popraw błędy rzeczowe ukryte w zdaniach:
- Zbyszko był mężem Balladyny.
- Guśłarz wysadził w powietrze redutę i sam zginął.
- Zośka, Rudy i Alek walczyli ze Szwedami w Warzawie.
- Doktor Hiszpan wyleczył chorą na febrę Nel.
- Sachem to imię przyjaciela Robinsona Crusoe z powieści Jules'a Verne.
Zadanie 8.
Ułóż humorystyczną dedykację na koncert życzeń w/g schematu:
dla kogo?, z jakiej okazji?, od kogo?, co?
Zadanie 9.
Do podanych wyrazów dobierz wyrazy bliskoznaczne: entuzjazm, subtelny, gniew, precyzyjny, zademonstrować.
Zadanie 10.
Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym: obłudny, oszczędny, zarozumiały, niedbały, melancholijny.
Zadanie 11.
Podaj znaczenie poniższych zwrotów językowych: nabić kogoś w butelkę; budować zamki na lodzie; pięta Achillesa; czarna owca; słomiany ogień.
Zadanie 12.
Nie zmieniając treści przekształć trzykrotnie zdanie:
"Zapadł zmierzch, dzieci wróciły do domu".
Zadanie 13.
Przepisz tekst, wstaw przecinki i oznacz znakiem "w" zdania złożone współrzędnie; znakiem "p" zdania złożone podrzędnie; znakiem "r" równoważniki zdań:
Nie miałem ochoty iść do kina i w ogóle nie chciałem wychodzić z domu. Co za dzień! Gdyby mnie ktoś odwiedził wyrzuciłbym go z domu. Nastrój w którym się znajdowałem był po prostu fatalny. Nie umiałem sobie poradzić nie wiedziałem żadnego wyjścia z sytuacji.
Zadanie 14.
Przekształć podane zdania złożone na zdania z imiesłowem przymiotnikowym lub przysłówkowym:
- Kiedy miałem sześć lat, zacząłem chodzić do szkoły.
- Gdy wróciłem do domu, zabrałem się do odrabiania lekcji.
- Nie zdążyłem na pociąg, który odjeżdżał o 10:00.
Zadanie 15.
Przepisz właściwie napisane wyrażenia przyimkowe:
na co dzień | - | na codzień |
dowidzenia | - | do widzenia |
odrazu | - | od razu |
po południu | - | popołudniu |
na pewno | - | napewno |
na prawdę | - | naprawdę |
w poprzek | - | wpoprzek |
zpowrotem | - | z powrotem |
za mąż | - | zamąż |
wprost | - | w prost |
|