1.Do tekstu wprowadzono czternaście błędów interpunkcyjnych i dwadzieścia błędów ortograficznych, odszukaj je,
a) kolorowym długopisem wstaw do tekstu brakujące znaki, podkreśl niepoprawnie zapisane słowa,
b) na osobnej kartce zapisz poprawnie podkreślone przez siebie wyrazy.
Przeznaczenie
/.../ Wiara w przeznaczenie odznacza przekonanie, że to co się stanie jest z góry ściśle określone. Takie poglądy możemy spotkać na całym świecie za równo w dzisiejszych czasach jak i w dziejach ludzkości. W skandynawi wiara w nieuchronność losu również była rospo-wszechniona czego dowody znaleść można w starych islanckich sagach rodowych.
Za równo w grecji jak i w innych częściach świata stykamy się ponad to z przekonaniem, że ludzie mogą poznać swe przeznaczenie dzięki różnym formom wyroczni. Odznacza to, że los pojedyńczego człowieka albo państwa można poznać na wiele sposobów.
Są tacy, którzy uważają, że mogą dowiedzieć się co ich czeka, przez wróżenie z kart, czytanie z ręki lub czytanie z gwiazd
Szczególnym norwezkim wariantem jest wróżenie z fusów kawy. Kiedy filiżanka z kawą jest oprużniona, na dnie często osiada troche fusów. Przy odrobinie fantazjii możemy w nich ujżeć jakiś obraz albo wzór. Jeśli fusy przypominają samochód, być może oznacza to, że osobe która piła kawe z tej filiżanki, czeka długa podróż samochodem? Widzimy tutaj że wróżbita usiłuje odczytać coś, czego właściwie odczytać się nie da . Jest to harakterystyczne dla całej sztuki wróżenia.
/J. Gaarder :Świat Zofii /
2. Na podstawie powyższego tekstu napisz notatkę, uwzględniającą najważniejsze, za-warte w nim, informacje.
3. Ułóż krótkie /10 zdań/ opowiadanie. Każdego z podanych wyrazów użyj we wszyst-kich znanych Tobie znaczeniach: zamek, babka, strona, para, polana.
4. Hasła w krzyżówce tworzą związki frazeologiczne, każdy z nich zawiera wyraz głowa, który został już umieszczony na swoim miejscu. Znajdź rozwiązanie, którym jest przysłowie, utworzone z liter w zaznaczonej kolumnie, z wyrazem głowa oczywiście !
1. Być mądrym, rozumnym, radzić sobie.
2.. Móc dużo wypić.
3. Mieć schronienie, mieszkanie.
4. Rzecz nie do zrealizowania.
5. Być ulubieńcem.
6. Nadużywać czyjejś dobroci.
7. Nie martw się! Nabierz otuchy!
8. Przepłacić coś życiem.
9. Być zarozumiałym.
10. Postępować wbrew utartym zwyczajom.
11. Buntować się.
12. Być roztargnionym, robić coś bez planu.
13. Być mądrym, zaradnym.
14. Wymyślić coś, sięgnąć do własnej wiedzy.
15. Papież.
16. Usilnie przekonywać, tłumaczyć, wyjaśniać.
17. Pilnować kogoś.
18. Zamieszanie, bezładny pośpiech.
19. Być komu ciężarem.
20. Dach przecieka.
21. Nudzić, mówić ciągle o tym samym.
22. Kłopotać się czym, myśleć o czymś
intensywnie.
23. Od dołu do góry, całkowicie.
24. Uchylać się od czegoś, nie chcieć znać prawdy.
25. Starać się przezwyciężyć przeszkodę
niemożliwą do pokonania.
26. Osoba obrotna, zaradna.
5. Zamień formę podanych wyrazów na dopełniacz liczby pojedynczej i ułóż z nimi zdania: ortografia, Hiszpania, nadzieja, orchidea, historia, idea, epopeja, mafia, misja.
6. Przepisz tekst, zastępując liczby w nawiasach liczebnikami. Zmień też, na poprawną, formę rzeczowników w nawiasach.
Policja bezskutecznie poszukuje /5/ przedszkolaków, które zaginęły wczoraj podczas wycieczki do lasu w województwie /Jelenia Góra/. /194/ policjantów zostało postawionych w stan gotowości. O pomoc w poszukiwaniach poproszono uczniów /3/ /liceum / oraz rodziców dzieci z /2/ okolicznych /przedszkole/, ochotniczo zgłosiło się też /16/ /ksiądz/ z pobliskiego seminarium. Akcja trwa już /36/ godzin. Wszystkich, którzy mogliby pomóc, redakcja prosi o kontakt.
7. Przepisz zdania, poprawiając błędy.
I. Potrzebuję pieniądze na bilet do kina.
II. Kiedyś byłem u cioci, która ma piętnastoletniego syna, jego dziadkowie są w tym samym wieku, chodzili razem do zawodówki.
III. Mamy dwie alternatywy: albo napisać sprawdzian, albo go przełożyć.
IV. Nauczyciel spytał ucznia, dlaczego bazgrze, jak kura grzebieniem.
V. Kampania honorowa przygotowała się do defilady.
VI. Dzięki odniesionej ranie przeleżał miesiąc w szpitalu.
VII. Maciej pędził ospale w kierunku szkoły.
VIII. Przedstawię wam teraz interesującą ciekawostkę.
IX. W późnych godzinach wieczornych Mateusz przypomniał sobie o zadaniach z matematyki.
X. Czekała za Wojtkiem do wieczora, ale on nie przyszedł.
|