1. "Nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi." [S. J. Lec]
Przekształć aforyzm w tezę rozprawki. Sformułuj argumenty (przynajmniej pięć), przy pomocy których mógłbyś ją udowodnić.
2. Wykorzystaj podane zwroty w krótkim, dziesięciozdaniowym opowiadaniu o tematy-ce współczesnej. Kolejność zwrotów i forma gramatyczna czasowników dowolna.
"walczyć z otwartą przyłbicą", "kruszyć kopie", "wysadzić z siodła", "podjąć rękawicę", "puścić płazem"
3. Oto rysunek urządzenia. Wymyśl jego nazwę i przeznaczenie. Napisz instrukcję obsługi w dziesięciu punktach.
4. Przepisz zdania, poprawiając błędy:
I. Znajomi zamierzają adoptować strych na mieszkanie.
II. Stajnia Augiasza była to stajnia z tak wielką ilością nawozu, że ludzie z całego miasta nie mogli tego zrobić, a Herkules w ciągu kilku godzin zrobił sam.
III. Zosia chce grać główne skrzypce w każdej sytuacji.
IV. W starożytnej Grecji kobiety chodziły upięte w kok.
V. Był gotów świata każdemu przychylić.
VI. Jednym z nałogów szlacheckich było pijaństwo, któremu Krasicki poświęcił wiele czasu i wysiłku.
VII. Manewry obejmują swoim działaniem akwen wodny.
VIII. Nauczyciel uśmiechał się pod nosem dyktując podchwytliwe pytania.
IX. Plecaki znajdują się przy łóżkach, które żołnierze biorą ze sobą w czasie alarmu.
X. To jest nowa innowacja regulaminu mistrzostw Europy.
5. W podanych aforyzmach autor wykorzystał różne związki frazeologiczne. Wypisz je i podaj ich znaczenie:
"Są urodzeni mężowie stanu wyjątkowego."
"O my lirycy, piszmy chytrze kijem na wodzie przez kalkę."
"Niektórym ludziom należałoby wytoczyć proces myślenia."
(S. J. Lec)
6. Rozwiąż krzyżówkę, odgadnij hasło, które tworzą litery w zaznaczonej kolumnie, przepisz je, wyjaśnij pochodzenie hasła i podaj jego współczesne znaczenie.
1) Długa wędrówka, obfitująca w niebezpieczne przygody. 2) Opiekunki sztuk i nauk. 3) Pokarm greckich bóstw. 4) Starożytna budowla o skomplikowanym układzie sal, korytarzy i przejść. 5) Bożek pól i lasów. 6) Siedziba bogów greckich. 7) Członek plemienia, które spa-liło Rzym, dziś: bezmyślny niszczyciel. 8) Boski napój. 9) Mitologiczny koń. 10) Starożytne uroczystości publiczne, których uczestnicy ubiegali się o nagrodę. 11) Nagroda dla zwycięz-cy. 12) Piekielny pies. 13) Wywołał wojnę trojańską.
7. Przepisz, stosując wielkie lub małe litery:
(s)ymfonia (p)astoralna, (p)omnik (m)ickiewicza, "(g)azeta (w)yborcza", (d)ruga (w)ojna (ś)wiatowa, (z)iemia (l)ubuska, (z)wrotnik (k)oziorożca, (m)ost (ś)ląsko-(d)ąbrowski, (j)ezioro (w)igry.
8. Przepisz zdania, stosując pisownię łączną lub rozdzielną:
I. Wygląda jak/by/ był chory. II. Zastanawialiśmy się, dokąd/by/ dzieci wysłać na wakacje. III. Wytłumaczył mu bardzo dokładnie, jak/by/ należało to opracować. IV. Twarz miał jak/by/ spuchniętą. V. Tę książkę czytało/by/ się dobrze.
9. Przepisz poprawnie, stosując pisownię łączną, rozdzielną lub z łącznikiem:
a) |
/na//pewno/ |
k) |
/wiosenno//letni/ |
b) |
/na//przeciwko/ |
l) |
/do//okoła/ |
c) |
/po//po//jutrze/ |
ł) |
/na//co//dzień/ |
d) |
/na//ten//czas/ |
m) |
/ciemno//zielony/ |
e) |
/po//niewczasie/ |
n) |
/głucho//niemy/ |
f) |
/w//ogóle/ |
o) |
/nie//parzysto//kopytny/ |
g) |
/w//około/ |
p) |
/zachodnio//wielkopolski/ |
h) |
/południowo//zachodnio//europejski/ |
r) |
/popularno//naukowy/ |
i) |
/zachodnio//wielkopolski/ |
s) |
/serbsko//chorwacki/ |
j) |
/przed//nowo//roczny/ |
t) |
/ponad//to/ |
|