...::: Złota Żaba - język polski - etap II - 1998/99 :::...
Dodane przez administracja dnia 05.10.2005 17:57

l. Z czego się śmiejemy? Objaśnij, na czym polega komizm "Żarłocznej Ewy" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i rysunku Andrzeja Mleczki?

TEATRZYK "ZIELONA GĘŚ"
ma zaszczyt przedstawić

"ŻARŁOCZN? EWĘ"

Występują:
W?Ż, ADAM i EWA
W?Ż
(podaje Ewie jabłko na tacy): Ugryź i daj Adamowi. ADAM (ryczy):
Daj ugryźć! Daj ugryźć!
EWA
(zjada całe jabłko)
W?Ż
(przerażony):
Co teraz będzie?
ADAM:
Niedobrze. Cała Biblia na nic.
     KURTYNA


/K. I. Gałczyński, Teatrzyk "Zielona Gęś" ma zaszczyt przedstawić/

A. Mleczko

2. Napisz krótką scenkę, której bohaterami będą postacie mitologiczne lub biblijne.

3. Do rysunków Pawła Sadurskiego i Andrzeja Mleczki, zamieszczonych niżej, dopisz krótkie, żartobliwe wywiady:

4. Przepisz teksty i uzupełnij je w zaznaczonych miejscach (...), udowadniając tezy:

5. Ułóż "Mały słownik komizmu", wykorzystaj jako hasła wszystkie podane pojęcia i napisz do nich objaśnienia:
żart, anegdota, skecz, humor, satyra, parodia, śmieszność, gag, komizm, komik.

6. Napisz krótkie opowiadanie, wykorzystaj w nim te hasła reklamowe:
sama przyjemność; daj się skusić; dzieci to lubią; napięcie rośnie; życie stało się prostsze; zawsze sucho, zawsze pewnie; podaruj sobie odrobinę luksusu; natura ma głos.

7. W sloganach reklamowych wykorzystano związki frazeologiczne, zmieniając ich znaczenie i formę. Podaj ich prawidłowe brzmienie i pierwotne znaczenie.
A. Dzieciństwo, które zawsze uchodzi na sucho. /reklama pieluszek/
B. Kup go na własną rękę. /reklama zegarków/
C. Jeśli masz już dość szamponów, od których włos jeży się na głowie, które dzielą włos na czworo lub tylko zmywają Ci głowę - wypróbuj Pregaine, szampon, od którego włos Ci z głowy nie spadnie.
D. PKP - twoja kolej. /reklama kolei/
E. Czysty zysk. /reklama proszku do prania/
F. Miłość od pierwszego dotyku. /reklama płynu do płukania tkanin/
G. Przekonaj się na własnej skórze. /reklama kremu/

8. Ułóż hasło reklamowe wybranego produktu, wykorzystując dowolny związek frazeologiczny w taki sposób, w jaki zrobili to autorzy sloganów z poprzedniego zadania.

9. Przepisz zdania i popraw tak, by usunąć niezamierzony efekt komiczny:
A. Krowa jest to zwierzę roślinobójcze.
B. Hrabia podziwiał zamek wprawionym okiem.
C. Padły trzy strzały i niedźwiedź.
D. Bieszczady to masywne masywy zalesione lasami.
E. Na obrazie Chełmońskiego widzimy chłopa i woły, stoją bosi, ubrani w siermięgi i przepasani krajkami.
F. Dziecko miało dziury w spodniach, przez które można było zobaczyć, że pochodzi i biednej, chłopskiej rodziny.
G. Zamożni chłopi nigdy nie wychodzili za mąż za biednych, tylko za siebie.
H. Dziewczynka podbiegła do pieska i położyła mu pysk na kolanach.
I. Papieże z ojca na syna żyli w celibacie.
J. Klatka z kanarkiem wisiała koło kredensu, który wesoło podśpiewywał.