l. Ułóż opowiadanie złożone z 10 zdań, wykorzystaj w nim podane wyrazy, każdy przynajmniej w dwóch znaczeniach: damy, mamy, piła, żyła, stali, bali, metka, legenda, tusz, bal.
2. Losy bohaterów "W pustyni i w puszczy" kończą się szczęśliwie. Po wielu perypetiach dzieci spotykają wreszcie swoich ojców. Rozemocjonowana Nel próbuje wszystkie przygody opowiedzieć ojcu:
3. Przepisz tekst, unikając powtórzeń:
4. Przepisz zdania, opuść przecinki lub postaw je tak, by usunąć niezamierzony efekt komiczny:
5. Podkreśl poprawną formę zaznaczonych wyrazów.
Wstrząsana niepowstrzymanym / nie powstrzymanym szlochem Zosia wyłączyła telewizor. Kolejny odcinek tele - noweli / telenoweli dostarczył jej wielu wzruszeń. Nie okrzesany / nieokrzesany Paolo znów pałał uczuciem do obdarzonej / obdażonej płomienno - rudymi / płomiennorudymi włosami i nie okiełznanym / nieokiełznanym temperamentem Pameli. Zosia tłumiąc łkanie i nucąc rock and rolla / rockandrolla powędrowała do swojego pokoju. Jej miejsce przed ekranem zajął / zajoł Marek. "Czas na tele - konkurs / telekonkurs! Lubię te ekstra zmagania / ekstrazmagania!" - pomyślał chłopiec, sadowiąc się wygodnie. Pytania o staro - niemieckie / staroniemieckie dialekty i rozróżnianie hitynowych / chitynowych pancerzyków rohatyńców / rochatyńców to ulubione zajęcie chłopca zajadającego popcorn / pop corn przed telewizorem. Nie darmo / niedarmo przeczytał co niemiara / co nie miara popularna - naukowych / popularnonaukowych książek. Co chwilę rozlegały się jego ohy / ochy i ahy / achy. Zwyciężczyni / zwycięzczyni konkursu, Katowiczanka / katowiczanka o urodzie półtatarki / pół -Tatarki, zeszła ze sceny żegnana oklaskami. Marek obiecał sobie, że on będzie następnym tryumfatorem / triumfatorem.
6. Przerysuj tabelkę, podane związki wyrazowe wpisz do odpowiednich rubryk, dzieląc je według pochodzenia: koń trojański, wdowi grosz, oko za oko, męki Tantala, arka przymierza, manna z nieba, syzyfowe prace, puszka Pandory, pięta Achillesa, judaszowe srebrniki, urwać łeb hydrze, kraina mlekiem i miodem plynąca, ciemności egipskie, nić Ariadny, wyrok Salomonowy, stajnia Augiasza, strzała Amora, miecz obosieczny, palec boży, ztote runo.
BIBLIA | MITOLOGIA |
---|---|
7. Rozwiąż krzyżówkę, której hasła tworzą związki frazeologiczne zawierające wyraz ręka lub ręce. Odczytaj rozwiązanie, którym jest frazeologizm z wyrazem ręka. Wyjaśnij jego znaczenie: