1. Przed Tobą ortograficzna krzyżówka. Twoim zadaniem jest poprawne jej wypełnienie oraz odgadnięcie hasła, które tworzą litery w ponumerowanych kratkach.
UWAGA! każdy wyraz zawiera literę "u" lub "ó".
a/ nieporozumienie
b/ oskarżyciel
c/ prywatny nauczyciel w prywatnych domach szlacheckich
d/ pod pomnikiem
e/ poczujesz przy zastrzyku
f/ sprawozdanie z zebrania
g/ jedna z cyfr
h/ skarga, pretensja
Rozwiązanie krzyżówki:
2. Autorem poniższej relacji jest naoczny świadek wydarzenia, Twój rówieśnik.
Przeredaguj jego wypowiedź na notatkę prasową, składającą się z 30 słów. Zatytułuj ją.
Niezły numer wczoraj wycięli chłopcy z naszej budy. Święta za pasem, to pomyśleli, że zarobić na prezenty dla starych trzeba i z kolędą w Polskę ruszyli.
Połowa listopada, a tu centralną Poznania, przebierańcy paradują i drą się wniebogłosy aż domy drżą w posadach. Wiara zupełnie nie wiedziała, o co lata, dopiero kiedy Heroda zobaczyła, pokapowała, że to kolęda, i że groszaki trzeba przygotować. Niektórych to niezłe zdziwko chapło, że to chłopakom się niby we łbach poprzewracało. Myślałem, że skonam ze śmiechu, jak Boruta z widłami jedną laskę po ulicy gonił, a ta rwała rączym kłusem przez całe miasto. Zabawa się skończyła, dopiero wtedy gdy przyszli jacyś municypalni i wylegitymowali Zbycha i Tomka. Mówili, że starzy będą musieli przyjść do budy. Dobry prezent - nie chciałbym być w ich skórze!.
3. Ułóż po dwa zdania z każdym z podkreślonych w tekście wyrazów, wykorzystując ich różne znaczenia.
Bo czas to pieniądz, pieniądz to forsa, forsa to grunt, grunt to ziemia, ziemia to matka, matka to anioł, anioł to stróż, stróż to dozorca, więc czas to dozorca.
(za T.Pszczołowski: Umiejętność przekonywania i dyskusji, Warszawa 1974)
4. Do poniższych zdań wstaw wyrazy w odpowiednich formach deklinacyjnych:
    a/ Mimo, że był w Ameryce, nie zobaczył (statua)....................Wolności.
    b/ Nie wszystkim gościom wolno było wejść do (studio)............nagrań.
    c/ Miał wszystkich w (ręka).....................i nie bał się niepomyślnego rozwoju wypadków.
    d/ Podaj mi (ta)................książkę.
    e/ Nie lubię (oko) ...........tłuszczu w rosole.
    f/ Nie miał racji (nadzieja) ..................., że coś się zmieni.
5. Wyobraź sobie, że jesteś prezydentem miasta. Napisz apel do jego mieszkańców, składający się z 30 słów, dotyczący konieczności segregowania śmieci.
6. Do podanych wyrazów dopisz po dwa o podobnych znaczeniach:
        chichot, różnobarwny, obmowa, wyrzeczenie, pomoc.
7. Napisz opowiadanie składające się z 15 zdań, zatytułowane Oko za oko.
Wykorzystaj w nim podane związki wyrazowe: "niknąć w oczach", "patrzeć krzywym okiem", "spotkanie w cztery oczy", "wpaść w oko", "być solą w oku".
8. Uzupełnij poniższy tekst, kierując się zasadami rozdzielnej bądź łącznej pisowni partykuły "nie" z różnymi częściami mowy.
(Nie) ....wiadomo kiedy ten (nie) ....przyjaciel, (nie) ....podobny do żadnego z dotychczasowych wrogów, najechał na nasz teren.
(Nie)....obronienie naszych domów wynikało z (nie) ....doświadczenia wodza Nieuka, który to (nie)....chcący (nie).... zwołał pospolitego ruszenia (nie) ....najlepszych żołnierzy.
(Nie) zbadane są jednak wyroki losu. (Nie) ....zbyt dobrzy żołnierze (nie) ....chcieli walczyć u boku Nieuka, (nie )....odmówili jednak pomocy (nie)....okrzesanemu księciu Niedopałkowi, który słynął z (nie)....pohamowanego gniewu i (nie)....ciekawego nałogu. W (nie) przewidzianej przez wroga potyczce, (nie) ....żałowano sił i ciosów, w efekcie czego, na placu boju pozostały tylko (nie)....0dobitki wrogiej armii. (Nie) ....zwyciężony dotychczas (nie).....przyjaciel został pokonany, a (nie)....pokonany Niedopałek rzucił palenie i stał się odtąd (nie)....palącym.