Nie wiemy jak zdadzą, ale wiemy, że nasi maturzyści są ambitni!
Dodane przez jakub_piasecki dnia 01-03-2007 02:34:51
"Gazeta Wyborcza" donosi: "Centralna Komisja Egzaminacyjna podsumowała właśnie deklaracje maturzystów 2007: jakie przedmioty i na jakim poziomie wybrali. Porównanie z zeszłym rokiem wypada źle..."
Treść rozszerzona

"...znacznie mniej zdecydowało się na maturę na tzw. poziomie rozszerzonym (patrz tabelka - dodaliśmy dane o tgorocznych naszych maturzystach ).
Dotyczy to nie tylko przedmiotów do wyboru (np. matematyki: spadek z 78 do 53 proc. wśród zdających ten przedmiot), ale też obowiązkowego polskiego. Rok temu rozszerzony polski zdawało 27 proc., teraz ledwie 11 proc. A maturzysta, który ograniczy się do poziomu podstawowego, nie musi znać "Mistrza i Małgorzaty" ani nawet wszystkich "Trenów" Kochanowskiego. Nie musi wiedzieć, co to jest metafora - wystarczy, że wykaże się tzw. rozumieniem tekstu.

Czyżby uczniowie stracili ambicje?
Nie, to min. Roman Giertych zmienił we wrześniu zasady matury. Wcześniej wszyscy musieli zdawać egzamin podstawowy, a chętni - dodatkowo - rozszerzony.
Teraz muszą wybrać: albo podstawowy, albo rozszerzony. Dzięki temu matura ma być tańsza, a wyniki wcześniej znane.
Ale Giertych zmienił zasady tak późno, że uczelnie nie mogły już dostosować do nich zasad rekrutacji i niektóre nadal wymagają matury na obu poziomach.
Minister zaproponował więc przelicznik: tym, którzy zdali egzamin trudniejszy, na świadectwie szkoła dopisze - według tabelki - wynik z podstawowego, chociaż go nie zdawali.
Rzecz w tym, że ten przelicznik jest niesprawiedliwy - zaniża oceny z poziomu rozszerzonego! Wybór trudniejszej matury to dla ambitnego ucznia ryzyko porażki w rywalizacji z maturzystą, który dobrze wypadł na łatwiejszym poziomie podstawowym. A wynik matury decyduje dziś o wstępie na studia.
- Maturzyści są racjonalni. Zaryzykują poziom rozszerzony, tylko jeśli uczelnia tego wymaga - uważa Dominik Batorski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, który badał skutki wprowadzenia przelicznika."


   2006  
   2007  
I LO
polski27%11%15%
angielski37%17%65%
niemiecki28%10%100%
rosyjski18%6%nikt nie wybrał
geografia45%26%100%
biologia59%45%89%
matematyka78%53%100%
historia80%61%75%
wos65%47%100%

Procent maturzystów zdających wymienione przedmioty na poziomie rozszerzonym. Procent liczono wśród wszystkich zdających dany przedmiot w 2006 r. i deklarujących zdawanie w 2007 r.